سوالات متداول

سوالات متداول

TÜV® جمعه 26ام اردیبهشت 1399

سوالات متداول

1- چرا هلدینگ بین‌المللی TÜV NORD مجبور به متوقف ساختن فعالیت‌های خود در ایران است؟ تشدید تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه ایران که از اردیبهشت ماه 1397 ابلاغ گردید و در نتیجه کلیه سازمان‌های بین‌المللی که به صورت هم‌زمان در آمریکا و در ایران فعالیت داشتند، مجبور به محدودسازی کسب و کار خود در ایران شدند. در نهایت تأسف، تبعات این تحریم‌ها باعث رشد منفی اقتصادی، رکود تورمی، کاهش ارزش ریال در مقابل ارزهای خارجی و از دست رفتن تبادل فناوری و دانش تخصصی شده است. براساس فهرست‌های انتشار یافته توسط خزانه‌داری آمریکا (OFAC List) در منع همکاری با برخی از شخصیت‌های حقوقی مطرح ایرانی ‎و سایر اقدامات یک جانبه علیه ایران، هلدینگ بین‌المللی TÜV NORD نیز مجبور به محدودسازی فعالیت‌هایش در ایران گردید و در نهایت تصمیم بر آن شد که با توجه به تشدید تحریم‌ها، اقدامات لازم در جهت خروج تدریجی و کاملاً منظم بر اساس حفظ منافع مشتریان و البته کلیه ذی‌نفعان، صورت گیرد.

 

2- چرا شرکت TÜV AUSTRIA را برای جایگزینی TÜV NORD انتخاب گردید؟

شرکت توف نُورد ایران پس از بررسی چالش‌های پیش رو، راه‌حل‌های رفع این مشکل و تداوم ارتباط صنعت ایران با جامعه بین‌المللی، تصمیم بر آن گرفت که از عضو دیگری از "انجمن اتحادیه بازرسی و پایش فنی (VdTÜV) " استفاده نماید. "انجمن اتحادیه بازرسی و پایش فنی (VdTÜV)" با مرکزیت شهر برلین – آلمان، مالک آرم ثبت شده بین‌المللی TÜV (اختصار آلمانی اتحادیه بازرسی و پایش فنی) است و کلیه سازمان‌هایی که مجاز به استفاده از آرم ثبت شده ®TÜV هستند در سایت این انجمن به نشانی www.vdtuev.de در بخش اعضا (members) فهرست شده‌اند. پس از مذاکرات گسترده بعمل آمده طی 6 ماه گذشته، توافق‌های لازم با هلدینگ TÜV AUSTRIA ("اتحادیه بازرسی و پایش فنی" در اتریش)، برای همکاری و همراهی در کشور ایران صورت گرفت. هلدینگ بین‌المللی TÜV AUSTRIA با مرکزیت شهر وین – اتریش بیش از 148 سال پیش (سال 1872 میلادی) تأسیس گردیده و فعالیت‌های تخصصی خود را عمدتاً در کشورهای اروپای متحد، خاورمیانه و خاور دور در زمینه‌های متفاوت همانند سایر اعضای انجمن (VdTÜV) ارائه می‌نماید. اطلاعات این هلدینگ، سازمان‌های وابسته، توانمندی‌ها و خدمات آن‌ها در وب‌سایت www.tuvaustria.com در دسترس است.

3- ارتباط TÜV AUSTRIA با TÜV NORD و سایر شرکت‌هایی که با نام ®TÜV فعالیت می‌کنند چگونه است؟

"انجمن اتحادیه بازرسی و پایش فنی (VdTÜV)" با مرکزیت شهر برلین – آلمان، مالک آرم ثبت شده بین‌المللی TÜV (اختصار آلمانی اتحادیه بازرسی و پایش فنی) است و کلیه سازمان‌هایی که مجاز به استفاده از آرم ثبت شده ®TÜV هستند در سایت این انجمن به نشانی www.vdtuev.de در بخش اعضا (members) فهرست شده‌اند.

4- آیا تغییری در ساختار مدیریت شرکت و مدیران اجرایی شرکت توف نُورد ایران اتفاق خواهد افتاد؟

خیر – مدیریت ارشد و مدیران اجرایی کما فی‌السابق در ساختارهای مدیریت سازمان فعالیت می‌نمایند.

5- آیا تغییراتی در تعهدات قراردادی شرکت توف نُورد ایران و مسئولیت‌های حقوقی ناشی از آن ایجاد خواهد شد؟

خیر – کلیه مفاد قراردادی با هر یک از مشتریان سازمان برای هر نوع خدمات به قوت خود باقی است و هیچگونه خللی در آن‌ها اتفاق نخواهد افتاد.

6- آیا تغییری در فرایند و نحوه اجرا ممیزی‌های صدور گواهینامه برای سیستم‌های مدیریت بوجو خواهد آمد؟

خیر - فرایند صدور گواهینامه براساس استاندارد ISO 17021 در همه نهادهای صدور گواهینامه از جمله TÜV AUSTRIA Cert و TÜV NORD Cert انجام می‌گردد.

7- شرکت TÜV AUSTRIA از چه مراجع اعتباردهی برای صدور گواهینامه‌های خود استفاده می‌نماید؟

از اعتباردهی‌های متفاوت در سطح دنیا مانند Accreditation Austria اتریش، DAkkS آلمان، ESYD یونان و TURKAK ترکیه و نظایر آن که همگی اعضای رسمی IAF (International Accreditation Forum) هستند، استفاده می‌نماید.

8- آیا ممیزان شرکت توف نُورد ایران خواهند توانست ممیزی‌های مربوط به شرکت TÜV AUSTRIA را انجام دهند؟

بله - کلیه ممیزان توف نُورد ایران دارای مدرک صلاحیت ممیزی دقیقاً برای تمام دیسیپلین‌های کاری و دامنه کاربرد مشخص شده از طرف TÜV AUSTRIA Cert خواهند بود و مدارک آن‌ها به این سازمان انتقال می‌یابد.

9- آیا کلیه سازمان‌ها حتی با تحریم‌های ثانویه آمریکا و فهرست منتشره تحت عنوان OFAC List می‌توانند برای گواهینامه از TÜV AUSTRIA درخواست نمایند؟

بله - شرکت توف نُورد ایران با افتخار در خدمت کلیه صنایع کشور برای ارائه خدمات به رسته‌های مختلف صنفی خواهد بود.

10- فرایند انتقال (Transfer) چیست و به چه ترتیب انجام می‌شود؟

فرایند انتقال (Transfer) گواهینامه‌ها به فرایندی اطلاق می‌شود که طی آن دو مرجع صدور گواهینامه که دارای اعتبارنامه‌های هم‌تراز بین‌المللی هستند، گواهینامه‌های یکدیگر را بدون نیاز به انجام ممیزی مورد پذیرش قرار داده و مسئولیت‌های حقوقی و قانونی مرتبط را بر عهده می‌گیرند. شرکت توف نُورد ایران به عنوان همکار انحصاری هلدینگ بین‌المللی TÜV AUSTRIA در ایران، تفاهم‌های لازم را برای انتقال گواهینامه‌‌های صادره، با دو سازمان TÜV NORD Cert و TÜV AUSTRIA Cert بعمل آورده است.

11- آیا انتقال (Transfer) گواهینامه‌ها برای سازمان‌های طرف قرارداد شرکت توف نُورد ایران هزینه‌ای در بر خواهد داشت؟

خیر - هیچگونه هزینه اضافه‌ای علاوه بر هزینه‌های مندرج در قرارداد فی‌مابین شرکت توف نُورد ایران و سازمان‌های طرف قرارداد، موضوعیت نخواهد داشت.

12- آیا تاریخ اعتبار گواهینامه‌های جدید پس از انتقال (Transfer) نسبت به گواهینامه قبلی TÜV NORD متفاوت خواهد بود؟

خیر – تاریخ اعتبار گواهینامه‌ها تغییر نمی‌کند، همچنین زمان‌بندی انجام ممیزی های مراقبتی برای حفظ اعتبار گواهینامه مانند قبل خواهد بود. کلیه مفاد و شرایط قرارداد منعقده به قوت خود باقیست.

13- آیا سازمان‌های طرف قرارداد توف نورد ایران مجبور به اعمال تغییرات در لوگوهای استفاده شده در بسته‌بندی محصولات خود و یا سربرگ رسمی خود خواهند بود؟

خیر - هیچگونه نیازی برای تغییر در لوگوهای TÜV NORD بر روی بسته‌بندی محصولات و یا سربرگ‌های چاپ شده در سازمان‌های طرف قرارداد شرکت‌ توف‌ نُورد‌ ایران تا زمان اعتبار گواهینامه صادره و انتقال یافته به TÜV AUSTRIA، موضوعیت نخواهد داشت.

14- گواهینامه‌های آموزشی در آکادمی توف ایران – آلمان به چه ترتیب صادر خواهند شد؟

آکادمی توف ایران – آلمان برای دوره‌های آموزشی خود، اقدام به صدور گواهینامه می‌نماید. بدیهی است برای دوره‌های تحت اعتبار مانند دوره‌های IRCA، این گواهینامه‌ها با همکاری TÜV AUSTRIA Academy صادر خواهند شد.